Ondernemen is vooruitzien

Zaken doen heeft veel te maken met de plek waar zaken doen het best lukt voor de zaken die jij wil doen. Als dat geen mooie omschrijving is van wat ik u verder wil vertellen over zaken doen, zeg het dan maar! Ik was in gesprek met Richard Colson van herenmodezaak Maison Louis. Ooit begon het bestaan van deze herenmodezaak aan de Grote Staat in 1879 door de naamgever aan de zaak, Louis Foijer. Hij was destijds 23 jaar en startte een zaak in herenconfectie.

Lange tijd was de zaak gevestigd aan de Grote Staat. “Onze zaak had een naam verworven die kwaliteit uitstraalde en daardoor een vast klantenkring had opgebouwd. We hadden weinig te maken met spontaan binnenlopende klanten. Ons pand had daarom ook geen grote toegangsdeur nodig. De klanten die kwamen waren trouwe klanten en wisten dat ons assortiment op hun voor een groot deel was afgestemd”,  aldus Richard. In 2007 vatte eigenaar Wim Fischer het plan op om een rigoureuze verbouwing te starten. Er moest dus gezocht worden naar een tijdelijke huisvesting voor de zaak.

Uit nood werd gekozen voor een leegstaand pand aan de Grote Gracht. Het was geen triple A locatie zoals de Grote Staat en de huur van het pand was dan ook navenant. De ligging was echter verre van geweldig. De vaste klanten waren niet gecharmeerd van de ligging en tot overmaat van ramp vond men in het oude pand aan de Grote Staat archeologische vondsten die men niet verwacht had. De verbouwing vertraagde en de terugkeer van Maison Louis naar de Grote Staat kwam onder druk te staan. Op de Grote Gracht gaf het nauwelijks passanten, dus spontane verkoop bleef uit. “Je moest constant iets te bieden hebben, trekkers, om mensen over de drempel te halen. Aantrekkingskracht moesten we creëren, maar minder bezig zijn met onze klanten om te kunnen laten zien wat we te bieden hadden”, volgens Richard.

Uiteindelijk werd gekozen voor een pand in de Stokstraat omdat de verbouwing van de Grote Staat te lang ging duren en dat zakelijk gezien niet langer te verteren was. “In de Stokstraat hoefden we niet te rekenen op veel passanten en spontane verkoop. Vader Paul Colson vond de locatie in eerste instantie maar niks. Hij ging drie weken postvatten in de Stokstraat om te zien hoeveel publiek langs kwam en welke draagtassen ze bij zich hadden. Na drie weken ging hij overstag”, laat Richard lachend weten. De zaak in de Stokstraat was een open royale winkel, veel licht en een ruime entree. Dat bleek een goede formule. “We hebben hier twaalf jaar leuk kunnen werken. We namen ruim de tijd voor onze klanten en pasten ons assortiment aan naar een hoger level om onze klanten kwalitatief nog beter te kunnen bedienen”.

“Er kwam echter een nieuwe pandeigenaar van het pand aan de Stokstraat die andere wensen had die niet geheel strookte met onze eigen wensen en verlangens om zaken te doen”, aldus Richard. Er moest een andere locatie gezocht worden en na wat zoek- en speurwerk werd het pand aan de Havenstraat gevonden. Richard: “We wilden perse in de buurt blijven want dat beviel ons”. Een verbouwing was echter noodzakelijk om van de twee winkelpanden één winkelpand te maken.

De tijdelijke locatie werd gevonden Achter het Vleeshuis. Smalle gevel, kleine entree en veel passanten of zeg maar liever ‘langslopers’. Geen ideaal pand voor een herenmodezaak die het van haar vaste klanten moet hebben. Ook hier moesten ‘trekkers’ worden ingezet om mensen over de drempel te helpen. Het was gelukkig maar voor een half jaar.

“Nu zijn we te vinden in de Havenstraat tussen vijf gelijkwaardige ondernemers. We kunnen hier spreken van kruisbestuiving. We hebben een heerlijke, open zaak. Veel glas zodat de klanten en de passanten zicht krijgen op wat wij te bieden hebben. Hier kunnen we weer ons ding doen zoals de klanten van ons gewend zijn. Hei hure veer thoes!”, zei Richard onder het genot van een kop koffie.

Na alle omzwervingen is Maison Louis in de juiste haven aangekomen: Havenstraat 8 – 12.

Enkele conclusies van dit verhaal: Zaken doen heeft te maken met het stellen van o.a. een aantal vragen aan jezelf:

Wat wil ik verkopen? Vlugge verkoop of persoonlijke klanten bediening?
Aan wie wil ik dat verkopen? Vaste klanten of passanten?
Welke plek past bij die gedachte?
Een goede analyse vooraf en een goed plan mogen never nooit ontbreken!

 

Jan Janssen