Maastricht op de kaart als duurzame congresbestemming


Met een volle agenda die reikt tot in 2027 en een aantrekkingskracht die dankzij de aanwezigheid van vier Brightlands campussen in de provincie een flinke boost krijgt, draait de congresmarkt in Maastricht en omliggende regio op volle toeren. En hoewel de trend om ook in deze branche te verduurzamen al eerder was ingezet, lijkt die na corona in een stroomversnelling te zijn gekomen. Het Maastricht Convention Bureau volgt dit op de voet en weet de stad samen met lokale partners inmiddels als duurzame bestemming op de kaart te zetten.

 

Jurgen Moors, directeur Maastricht Convention Bureau

“Het is absoluut een wereld van verschil als je kijkt hoe actief in de huidige wereld van congressen wordt omgegaan met thema’s als sustainability en circulariteit. De laatste vijf tot tien jaar is er enorm veel gebeurd,” begint Jurgen Moors, directeur van Maastricht Convention Bureau. “Voor ons als convention bureau begint dat al in de allereerste fase, op het moment waarop wij de stad en regio internationaal op de kaart zetten als geschikte congresbestemming. Deden we dat een aantal jaar geleden nog met een uitgebreid gedrukt bidbook dat we opstuurden of soms zelf persoonlijk gingen presenteren, tegenwoordig gebeurt dat geheel digitaal met behulp van slimme interactieve tools.”

‘Green Key’ congreslocatie
Het thema duurzaamheid maakt inmiddels standaard onderdeel uit van zo’n bidbook, en dus ook van hetgeen we bieden als bestemming. “Dankzij de nauwe samenwerking met onze partners hier in de regio, kunnen we op allerlei manieren inspelen op vragen en wensen die organisatoren bij ons neerleggen,” vertelt Jurgen hierover. “Zo beschikken we met MECC Maastricht over een ‘Green Key Gold’ gecertificeerde congreslocatie. Hét internationale keurmerk voor duurzame bedrijfsvoering. Dat betekent niet alleen dat er bewust wordt omgegaan met zaken als energieverbruik en het recyclen van afval, maar ook dat zij samenwerken met toeleveranciers die duurzaam te werk gaan. Je ziet het terug in de samenwerking met al onze congrespartners, zoals cateraars die werken met lokale producten en afbreekbaar materiaal en lokale leveranciers voor drukwerk en standbouw die terplekke worden ingeschakeld. Die zaken worden niet meer van over de hele wereld ingevlogen zoals voorheen. Of fietsen die bij een congres venue worden klaargezet voor gasten om zich te verplaatsen in plaats van touringcars.” Jurgen somt in ‘no time’ een aantal voorbeelden op.

Iets terugdoen voor de stad
“En uiteraard is het een ‘on going proces’,”vult hij aan. “Samen met onze partners blijven we voortdurend werken aan slimme oplossingen. Alles om de footprint zo klein mogelijk te houden. De ‘shared shuttle service’ in de booking tool ‘Go to Maastricht’ die we onlangs ontwikkeld hebben, is ook nog zo’n mooi voorbeeld. Deze stelt congresbezoekers in staat om bij aankomst op een luchthaven een taxiservice te delen met andere gasten die vanuit andere bestemmingen rond hetzelfde tijdstip arriveren. Inmiddels is het voor iedereen volkomen vanzelfsprekend geworden om dit soort maatregelen te integreren in het proces. Vanuit ons als bestemming, maar ook vanuit de organisator. Het zorgt voor minder vervuiling en lagere kosten” Dat zie je volgens Jurgen ook terug in de vorm van ‘legacy’. Het fenomeen om als congresorganisator en gast iets terug te willen doen of iets achter te willen laten voor de stad waar je verblijft, de gemeenschap en/of de wetenschap. “Die vraag is voor ons inmiddels vrij normaal geworden. Als lokale speler en partner van het stadslab voor duurzame ontwikkeling (SDG House Maastricht), adviseren wij daarbij. We kunnen daar op allerlei manieren invulling aan geven, in lijn met het MVO beleid van de organisatoren. Dat kan bijvoorbeeld door je congres op bepaalde momenten toegankelijk te maken voor locals, jonge talenten en/ of studenten bijvoorbeeld. Maar ook door ecologische programma’s op te nemen in je congresagenda of te doneren aan lokale, maatschappelijke doelen.”

‘Bleasure’
Een ontwikkeling die Jurgen ook steeds meer opmerkt, is die van ‘bleasure’, oftewel een combinatie van business en pleasure. “Het nuttige met het aangename combineren, aldus Jurgen. “In de congreswereld zie je dat vooral terug in het verschijnsel dat gasten hun zakelijke verblijf combineren met privé doeleinden en bijvoorbeeld hun familie meenemen om zo meer uit één vliegreis te halen. Iets waar wij dan op inspelen met een passend randprogramma. Daarvoor zit je in deze regio natuurlijk helemaal goed.”

Brightlands boost
Kortom, Maastricht doet het goed en is in trek als congresbestemming. De komst van de vier Brightlands campussen verspreid door de provincie hebben de positie van deze regio bovendien een flinke boost gegeven. Jurgen: “als Maastricht Convention Bureau presenteren wij ons aanbod nu langs die vier themalijnen van Brightlands, dat zijn (Agri)Food, Chemie, Data science en Health & Lifescience. In tegenstelling tot een aantal jaar geleden, toen we vooral een interessante bestemming waren voor medische congressen, bedienen we nu dus echt een breed scala. Het gaat daarbij allemaal om hoogwetenschappelijke thema’s met een duurzaam en innovatief karakter waar bovendien veel behoefte is aan kennisuitwisseling, en dus congressen. Dat biedt nog volop kansen voor de stad en regio. Nu en op de lange termijn. Ook dat is duurzaam.”