Maastricht Embraces TEFAF ook warme omhelzing  ondernemers en creatieve talenten

 

Tijdens TEFAF 2024 stond in de hallen van het MECC de belangrijkste ‘te koop’ kunst ter wereld in de schijnwerpers. In de periferie van al die mondiale topkunst etaleerden letterlijk Maastrichtse ondernemers in hun kiekoets en winkels werk van lokale en regionale kunstenaars en eigen producten. In samenwerking met Centrum Management Maastricht werden die initiatieven tot een overzichtelijk geheel gevormd en ontstond de winkelwandelroute Maastricht Embraces TEFAF; het was goed voor een combi van shoppen, kunst kijken in 50 vaak prachtig opgetuigde winkeletalages en tegelijk een wandeling maken door hartje Maastricht.

Behalve de extra belevingsdimensie voor klanten en passanten gaf dit initiatief ook voor veel – vaak jonge – kunstenaars de gelegenheid hun werk aan een groot publiek te laten zien.  Fotograaf Laurens Bouvrie ging twee dagen lang op pad om kunstzinnige Maastrichtse kiekoets en interieurs te bekijken.

Met Maastricht Embraces TEFAF omarmde ondernemend Maastricht niet alleen de kunstbeurs in het MECC. Met hun deelname omarmden het ook tientallen kunstenaars uit de eigen regio. Hierdoor kreeg, zoals Centrum Management Maastricht directeur Astrid Verberne het omschreef, de bruisende kunstscène van Maastricht de kans zich een week lang voor het lokale en zelfs internationale publiek te etaleren.

Het initiatief van Centrum Management Maastricht in samenwerking met ondernemers en Maastricht Marketing bleek geen van holle retoriek en een ‘beetje meeliften met het belangrijkste internationale evenement binnen de stadsmuren van Maastricht. Die conclusie trok stadsreporter Laurens Bouvrie tijdens een aantal wandelingen door winkelstraten en bezoeken aan ondernemers.

Met de creativiteit van veel Maastrichtse ondernemers zit het wel goed. Van kleine boetiekjes tot en met de Bijenkorf; van intieme winkels met werk voortkomend uit eigen creativiteit tot de diamantair Heleven in de Stokstraat, die op TEFAF-niveau unieke juwelen in huis heeft. De 50 ondernemers die gestalte aan de Maastricht Embraces TEFAF route gaven maakten ieder op eigen wijze en mogelijkheden werk van dit sidekick gebeuren.

Want de variëteit van de cultuur- en kunstuitingen was groot en leverde de passanten en winkelend publiek een extra mooi beeld op van ondernemend Maastricht.  

Heeft Lijstenmakerij Maaslands niet alleen kunst in huis van jonge kunstenaars, maar biedt deze speciaalzaak ook de jonge artiesten zelf de ruimte om over hun werk te vertellen. Veel winkeliers hadden de moeite genomen kunst in huis te halen van jong talent, maar ook kunstenaars die al bekender zijn in eigen regio en ook daarbuiten.

 

De route was ook voor de inwoners van de stad zelf de moeite waard. Al was het alleen maar omdat in sommige etalages en winkels kunstuitingen te zien waren die een 100 procent Maastrichtse invalshoek hadden. Zo was bij Meulenhoff Schoenen in de Wolfstraat de zo herkenbare schilderkunst met Maastrichtse taferelen van Robert-Jan Melle te bewonderen, met als extraatje de door Ward Schoonbrood ‘glas-in-lood’-schoenen; en kon je bij Glass & Design NAN een van de nieuwere Maastrichtse designs zien: Mestreechs Blauwke; een speelse variant op Delfts Blauw.

Als het aan Astrid Verberne van Centrum Management Maastricht ligt wordt deze wijze van Maastrichtse evenementen verbinden aan de creativiteit en ondernemingszin van de lokale winkeliers een vaker terugkerend item.

“Onze lokale ondernemers spelen sinds jaar en dag een cruciale rol in het creëren van een sfeer die inwoners en bezoekers inspireren. En dat is niet alleen zo tijdens de TEFAF”.

 

Laurens Bouvrie.

maastricht-embraces-tefaf-CMM
maastricht-embraces-tefaf-CMM