De bakker van vroeger, anno nu

 

De blog van deze maand beginnen we met de slogan van Bakkerij Paulissen die meteen de inhoud van deze blog weergeeft: “de bakker van vroeger, anno nu” met de nadruk op het woordje “nu”.

De producten die de bakkerij levert stralen de kwaliteit uit die men van vroeger kent, qua smaak, reuk en uitstraling.

De nadruk van deze blog ligt echter bij het nu. Luc Paulissen: “Als we een tijd geleden wilden weten wat onze zakelijke klanten aan leveringen wilden hebben moesten we de telefoon of de fax gebruiken. Tweemedewerkers hadden daar handen vol werk aan. Iedere klant bellen en navragen wat ze nodig hadden.

Vaak kwam zo’n telefoontje op een ongelukkig moment bij de klant en was een tweede of derde telefoontje nodig.

De vraag ligt dan voor het grijpen: Hoe kun je deze inzameling van bestellingen veranderen waardoor de twee personeelsleden tijd krijgen om andere dingen te doen? De oplossing lag in: praten met mensen met verstand van ict.

Momenteel is dit deel van het bestellingenproces geautomatiseerd. De klant wordt door het systeem gewaarschuwd voor de bestelmomenten. Op het moment dat het de klant past kan hij het bestelformulier invullen en sturen naar bakkerij Paulissen. Op die manier krijgt men bij de bakkerij direct inzicht in de totale aantallen die nodig zijn en kan men het productieproces hierop inrichten.

Luc Paulissen: “De bestellingen die tot 17.00 uur binnenkomen zijn de volgende dag om 08.00 uur beschikbaar om op te halen of om zelf te distribueren. We spelen dus sneller en accurater in op de markt. Het grote voordeel is bovendien dat de automatiseringssystemen van je grote klanten (denk hierbij aan o.a. bedrijfsrestauranten e.d.) direct kunt koppelen aan ons systeem. Dat levert direct winst op aan beide kanten.”

 

Naast deze winst qua “vergroenen” is Bakkerij Paulissen met tal van energie besparende maatregelen. Luc: “Binnenkort starten we met een tweede tranche qua maatregelen voor energie beperkende zaken. Met enige regelmaat worden we hierop gecontroleerd. Het levert voordelen op en daar gaat het uiteindelijk toch om. Bovendien hebben wegeïnvesteerd in zonnepanelen. Op ons gebouw liggen 283 panelen. Onze bakkerij is met het “nu” bezig maar met de kwaliteit van vroeger voor onze producten”.

 

Jan Janssen

 

Maastricht, 20 oktober 2023

Jan Janssen