Afwegen, ja/nee of misschien.

 

Hoe vaak moet je als ondernemer beslissingen nemen? Hoe vaak moet je bij jezelf te rade gaan om iets wel of niet te doen? Investeren ja of nee? Wellicht heeft ook wel eens de vraag de kop opgestoken: beginnen een tweede vestiging of zijn er andere mogelijkheden die minder investering nodig hebben en toch een beter, gewenster resultaat opleveren? Ik ben in gesprek gegaan met Vic D’Elfant van Hive Collective om eens een andere kant van die vraag onder de loep te nemen. Welke mogelijkheden bieden zich aan als ik zou overwegen om een webshop te beginnen in plaats van een tweede of derde vestiging te openen? Vic: “Een volgende vestiging openen brengt hele andere kosten met zich mee. Denk maar aan de koop of de huur van een pand. Is dat de juiste plek? Zitten daar mijn potentiële klanten? Tal van vragen die om een gedegen antwoord vragen naast vragen over de inrichting en de personeelslasten die hierbij komen kijken.”

 

In de huidige tijd kun je als ondernemer jezelf ook de vraag voorleggen of een webshop niet een gepaste oplossing is. Als dat jouw overweging is wat komt er dan om de hoek kijken? Vic: “Als je er aan denkt om zelf een webshop met een eigen gezicht te laten ontwikkelen komt er gauw een behoorlijke kostenpost bij kijken. Die investering moet je kunnen afwegen tegen je afzetgebied, het unieke van jouw assortiment en jouw visie op de toekomst.” Er moeten functionaliteiten ontwikkeld worden zoals het plaatsen van bestellingen (het winkelwagentje) en natuurlijk ook betalingsmogelijkheden (koppelingen met een betalingsprovider) en voorraadbeheer. Geen klus die even tussen neus en lippen te regelen is. Een webshop opzetten vergt een terdege studie en afweging.

 

Er bestaan ook mogelijkheden om niet zelf te ontwikkelen maar om maandelijks te huren. Als mogelijkheid wijst Vic D’Elfant op diensten zoals Shopify. Er is minder ruimte voor maatwerk maar je kunt natuurlijk uitproberen of een webshop voor jouw winkel en assortiment uitkomst biedt en vervolgens de afweging maken om door te groeien. Functionaliteiten als het winkelwagentje, betaalmogelijkheden en complexere zaken als kortingscodes en belastingregels behoren tot het standaardpakket dat Shopify biedt.

 

Het hebben van een webshop biedt ook andere opties. De webshop inzetten als marketinginstrument is een van de mogelijkheden. Via de data die de webshop oplevert krijg je inzicht in de vraag naar producten in bepaalde periodes waardoor je kunt sturen op inkoop, voorraad en afzet. Dat is het grote voordeel van internet: alles is bij een goede implementatie inzichtelijk. Allerhande gegevens kunnen dienen om (toekomstige) investeringen rendabeler en gerichter te maken.

 

Ook dit is vergroenen! Goed gebruiken maken van mogelijkheden die zich aanbieden waardoor jouw eigen “energie” juist en niet onnodig verbruikt wordt.

 

Maastricht, 20 september 2023

Jan Janssen