Door de maatregelen als gevolg van het corona virus, is de situatie op dit moment zeer veranderlijk. Daarom is het juist nu belangrijk om alle informatie goed op een rijtje te hebben. Daar helpt Centrummanagement Maastricht graag bij, voor ondernemers, werknemers en -gevers en iedereen die het nodig heeft op dit moment. De oproep is: neem je verantwoordelijkheid en zorg voor de veiligheid van jezelf en je omgeving. Hieronder de links met relevante informatie:

Winkeltijden Goede Vrijdag

In verband met de Corona-maatregelen die gelden voor het inkopen doen, heeft het college van Burgemeester en wethouders besloten om de winkeltijden voor Goede Vrijdag te verruimen. Dit betekent dat winkeliers in de levensmiddelenbranche desgewenst open kunnen blijven tot uiterlijk 22.00 uur op 10 april 2020 (in plaats van de gebruikelijke 19.00 uur).

De verruiming van de openingstijden is van toepassing op winkels met de volgende SBI-codes (codes zoals opgenomen de Standaard Bedrijfsindeling SBI 2008 – versie 2017):

4711: Supermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotsmiddelen

472: Gespecialiseerde winkels in voedings- en genotmiddelen:

4721 Winkels in aardappelen, groenten en fruit
4722 Winkels in vlees en vleeswaren, wild en gevogelte
47221 Winkels in vlees en vleeswaren
47222 Winkels in wild en gevogelte
4723 Winkels in vis
4724 Winkels in brood, banket chocolade en suikerwerk
47241 Winkels in brood en banket
47242 Winkels in chocolade en suikerwerk
4725 Winkels in dranken
4726 Winkels in tabaksproducten
4729 Gespecialiseerde winkels in overige voedings- en genotmiddelen
47291 Winkels in kaas
47292 Winkels in natuurvoeding en reformartikelen
47293 Winkels in buitenlandse voedingsmiddelen
47299 Gespecialiseerde winkels in overige voedings- en genotmiddelen

Voor winkels die niet onder de genoemde SBI-codenummers vallen, geldt de gebruikelijke openingstijd tot uiterlijk 19.00 uur. Het betreft hier nadrukkelijk een eenmalige afwijking van de reguliere winkeltijden op Goede Vrijdag.

Ten aanzien van de Paasdagen verandert er niets: op Paaszondag mogen winkels niet openen en op Paasmaandag mogen winkels open zijn tussen 12.00 en 18.00 uur.

Maatregelen en info op een rijtje

Rabobank helpt ondernemers en locaties digitaliseren

Olaf Zwijnenburg, Sectorspecialist Retail/ Wholesale/ Horeca, zet zich in om ondernemers te helpen met digitaliseren. Want juist nu is het moment om zichtbaar en vindbaar te zijn. De impact van het coronavirus is gigantisch. Steeds meer zaken sluiten hun fysieke deur. Een moeilijke keuze omdat daarmee vaak ook de inkomsten naar nul gaan, terwijl de kosten blijven doorlopen.

Via https://rabobank.pagewize.com/ activeert Olaf MKB-ondernemers om nu meteen, ook zonder kennis van codering of ervaring, binnen enkele minuten een fantastische website te maken.

En omdat we samen sterk staan, worden ook steden of dorpen binnen een dag geholpen aan een website en ze daarmee gezamenlijke acties en bezorgingen op te laten zetten.Ter inspiratie is een website als voorbeeld gemaakt https://bezorgeninenkhuizen.pagewize.com/ die uiteraard ook voor andere dorpen of steden aangepast en gelanceerd kan worden.

Hulp nodig met digitaliseren? Contacteer Olaf Zwijnenburg!

Wijziging van venstertijden binnenstad

Tijdelijk zullen ook de venstertijden laden en lossen binnenstad vervallen per 24 maart, tot nader order. Dat betekent dat het vanaf dat moment mogelijk is om op ieder tijdstip te laden en lossen in de binnenstad. De paaltjes (selectieve afsluiters) bij ’t Bat, de Boschstraat en het Vrijthof gaan bij ieder voertuig naar beneden. Handhavers zullen bij reguliere werkzaamheden de veiligheid in de gaten houden. Ook ondernemers en de logistieke sector zien toe op de veiligheid.

Weet jij waar je nog ‘kemissies’ kan doen?

Centrummangement Maastricht maakt momenteel een overzicht van alle winkels die nog open zijn. Zo geven we duidelijkheid en een steuntje in de rug voor de winkeliers.

Dus: ben jij of ken jij deze winkelier? Tag hen hieronder of stuur even een berichtje naar info@cmmaastricht.nl met de link naar de website met openingstijden.

DANK JE WEL

Bekijk de winkels die open zijn hier.

Samenwerken is elkaar versterken!

Het feit dat we tijdelijk afstand moeten houden, betekent niet dat er niet samengewerkt kan worden. Sterker nog: er ontstaan mooie, nieuwe initiatieven van en voor ondernemers die er samen de schouders onder zetten en hun product op verrassende wijze in de markt houden. Ben jij met collega-ondernemers ook zo’n bijzondere samenwerking gestart of ken je een mooi samenwerkings-initiatief? Laat het ons dan weten via info@cmmaastricht.nl!

Steun de keukens

Als bourgondische hoofdstad van Nederland weten we dat onze horecazaken onvervangbaar zijn. Ook nu ze geen gasten meer mogen ontvangen! Week in Week UIT / MaastrichtNet maakte een handig overzicht met alle afhaal- en bezorgopties, met de oproep ‘steun de keukens’.

Steek de Maastrichtse horeca een hart onder de riem in deze ingewikkelde tijden door net wat vaker een maaltijd af te halen of te laten bezorgen. Liefde gaat namelijk door de maag!

Check https://steundekeukens.nl/maastricht/ en ontdek bij welke restaurants dit mogelijk is. Bedankt!

 

Vind je niet wat je zoekt, kijk ook eens op bavvie.nl

De digitale etalage

De impact van het coronavirus gaat ondernemers niet in de koude kleren zitten. Zowel
horeca als retail krijgen het flink voor de kiezen. Dat vraagt om kracht en inspiratie, die we
gelukkig kunnen vinden in de mooie verhalen die we delen.
Heb jij zo’n verhaal?
Centrummangement richt de komende periode haar social media kanalen in als ‘etalage’
voor binnenstad ondernemers. Hier willen we jouw verhaal delen. Verhalen over bijzondere
producten, anekdotes over onvergetelijke momenten, een positieve boodschap of een
gouden tip om mede-ondernemers een hart onder de riem te steken.
Deel het met ons!
Lever ons een mooie foto van jezelf, je zaak of je product aan, samen met jouw verhaal. Let
op: het hoeft geen nieuw initiatief te zijn, vergeet niet wat je al hebt! Je foto en je verhaal
zullen we delen via onze social media.*
Wat moet je doen?
Stuur je foto naar info@cmmaastricht.nl en beantwoord een of twee van de volgende
vragen:
o Wat maakt jouw zaak uniek en waarom?
o Wat is het meest unieke of kenmerkende product in je zaak en waarom?
o Wat is het meest bijzondere dat je ooit in je zaak hebt meegemaakt?
o Welke speciale aanpassingen heb jij gedaan om je zaak nu draaiende te houden?
o Uit welke quote haal jij inspiratie?
o Welke tip of boodschap heb je voor je collega-ondernemers?
Vermeld hierbij je Instagram en Facebook accounts zodat we je kunnen taggen. Het kan zijn
dat wij nog bellen voor meer informatie, dus vergeet niet je contactgegevens erbij te zetten.
Wil je het stokje graag doorgeven aan een collega? Stuur ons dan vooral zijn/haar gegevens!