Tijdens zijn stage bij Centrummanagement onderzocht Sven Jongen in de eerste helft van dit jaar het gebruik van social media door kleine zelfstandigen in de binnenstad. Hij zocht uit welke trends er zijn en in hoeverre daarin voorop dan wel achterop gelopen wordt.

Onderzoek toepassing Social Media
Sven is derdejaars student Bedrijfskunde & Marketing aan de Hogeschool PXL in Hasselt. In januari begon hij aan zijn stage bij Centrummanagement. Naast het meewerken aan verschillende projecten, bestond zijn stage tevens uit het uitvoeren van een onderzoek. Met behulp van een uitgebreide enquête bezocht Sven in de maanden februari en maart een honderdtal ondernemers in de binnenstad. Hij sprak met hen over hun online activiteiten en de toepassing van social media in hun onderneming. Sven: “Centrale vraag in het onderzoek was hoe (kleine) zelfstandige retail ondernemers vandaag de dag social media inzetten voor hun onderneming. Daarnaast heb ik de trends voor de toekomst in beeld gebracht om te achterhalen hoe groot het gat is tussen de huidige situatie en de situatie waar we naartoe willen.”

Bevindingen
De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat social media voor velen nog steeds als een ‘wirwar’ aan mogelijkheden, uitdagingen én bedreigingen ervaren wordt, waar het nog vaak lastig is een eigen weg te vinden. Bovendien wordt gebrek aan tijd door veel ondernemers aangegeven als een valkuil. Het ontwikkelen van een goede online strategie in combinatie met het runnen van de offline winkel, blijkt voor velen een lastige combinatie te zijn. Sven: “In tegenstelling tot wat ik verwachtte, blijken er geen grote verschillen te bestaan. We kunnen niet stellen dat een bepaalde sector het beter doet dan een andere, het verschilt vooral tussen ondernemers afzonderlijk. Waar de één dagelijks heel actief is en een heel plan heeft, is de ander nog nauwelijks online te vinden.”

Er wordt nog vaak gedacht dat ‘omdat iedereen een Facebookpagina heeft, je er daarom ook maar een moet aanmaken voor je onderneming’. Vervolgens wordt deze dan te weinig of op de verkeerde manier gebruikt. Sven vervolgt: “Het is heel belangrijk goed te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt, wat ze doen op een kanaal als Facebook en hoe je daar het beste op kunt inspelen. Is dat bijvoorbeeld door acties, door het delen van een beleving, het laten zien van foto’s en filmpjes of misschien wel iets heel anders? En dan: is Facebook daadwerkelijk het beste kanaal of zijn er andere social media kanalen die voor jouw onderneming beter zijn. Het is belangrijk daar eerst goed over na te denken om doelgericht aan het werk te kunnen gaan.”

Onterechte angst voor online
Dan is er nog de angst die vaak heerst voor online activiteiten, zoals webshops. Sven: “Men denkt al snel dat potentiële klanten offline komen kijken en het vervolgens online elders kopen. Dat wordt door velen gezien als een bedreiging. Uit onderzoek blijkt echter dat het gros andersom handelt en online kijkt of iets in een bepaalde winkel te krijgen is en dan naar de betreffende winkel gaan om het te kopen. De angst voor online concurrentie is dus niet altijd terecht. Uiteraard is het goed om een online shop te overwegen, maar het hebben van een webshop betekent niet automatisch meer inkomen. Het kan ook voor een verschuiving zorgen; klanten die eerst offline bij je kochten, kopen het nu online.”

“Het ontwikkelen van een goede online strategie in combinatie met het runnen van de offline winkel, blijkt voor velen een lastige combinatie”
Trends
Wat veel als trend genoemd wordt, is online samenwerken. Het is vaak veel slimmer om online samen te werken met je buren, die in eerste instantie misschien je concurrent lijken. Door samen een platform te beginnen, samen producten aan te bieden op een site, samen een sfeer te schetsen en een verhaal te vertellen, kun je mensen naar een winkelstraat of –gebied trekken. Een goed voorbeeld hiervan is De Negen Straatjes-online in Amsterdam (www.9straatjesonline.com). Online is de retail winkel naast je niet zozeer de concurrent, maar de grote multinational die massa aanbiedt. Die kun je beter samen ‘te lijf’ gaan.”

Sven besluit zijn verhaal: “Ik denk dat het belangrijk is om je online activiteiten niet vanuit angst of bedreiging op te tuigen, maar vooral te kijken naar hoe online, je offline activiteiten kan versterken. Dat kan in de vorm van een webshop, maar hoeft niet altijd. Zie online als een verlengstuk van je etalage. Een verlengstuk dat zoveel meer mogelijkheden biedt om je verhaal te vertellen. Om een sfeer over te brengen. En maak het persoonlijk. Dat is waar je het als kleine ondernemer van moet hebben: Online prikkelen om offline te komen shoppen, genieten en beleven.”

Benieuwd naar het volledige onderzoek? Die bekijkt u hier.